Teatr Nowy im. Kazimierza Dejmka w Łodzi
-
Oferowane zniżki:
Bilety na wszystkie spektakle w cenie ulgowej
Teatr Nowy w Łodzi powstał w 1949 roku jako teatr politycznie zaangażowany i programowo współczesny, który za cel stawiał sobie wychowanie socjalistycznego człowieka. Wyłonił się, z pracującej nad metodą Stanisławskiego, Grupy Młodych Aktorów, do której należeli m.in.: Kazimierz Dejmek, Janusz Warmiński, Danuta Mancewicz, Barbara Rachwalska, Janusz Kłosiński, Wojciech Pilarski. Teatr, który w myśl zasady pracy kolektywnej, działał pod zbiorowym kierownictwem, zainaugurował swoją działalność przedstawieniem sztuki socjalistycznej Vaška Kani Brygada szlifierza Karhana (reżyseria zespołowa pod kierunkiem Jerzego Merunowicza, 1949). Niedługo później wyrósł na teatr pokoleniowy, a jego oblicze nierozerwalnie związane było z inscenizatorem, a potem dyrektorem tej sceny – Kazimierzem Dejmkiem.
Początkowo teatr mieścił się w
gmachu Domu Żołnierza przy ul. Daszyńskiego 34 (dziś ul. Tuwima).
Dopiero w kwietniu 1951 roku nastąpiło przeniesienie Teatru Nowego do
obecnej siedziby przy ul. Więckowskiego 15.
Kazimierz Dejmek prowadził łódzką
scenę w latach 1952-1961 i, później, w latach 1975-1979. Pomiędzy
pierwszą i drugą dyrekcją Dejmka teatrem kierowali aktorzy: Wojciech
Pilarski (1962-1964) i Janusz Kłosiński (1964-1970) oraz reżyser Jerzy
Zegalski (1970-1974).
Pierwsze lata działalności teatru przyniosły serię sztuk socrealistycznych realizowanych zbiorowo (m.in. Makar Dubrawa Aleksandra Korniejczuka, 1950; Bohaterowie dnia powszedniego Évy Mándi, 1950). Repertuarowym przełomem stał się Horsztyński
Juliusza Słowackiego w reżyserii Janusza Warmińskiego (1951). Pierwszy
na politycznie zaangażowanej scenie utwór klasyczny, który próbowano
podporządkować wymaganiom estetyki realizmu socjalistycznego. W 1954
roku odbyła się ważna premiera Domku z kart Emila Zegadłowicza w
reżyserii Kazimierza Dejmka i Janusza Kłosińskiego oraz prawdziwie
przełomowa, utrzymana w poetyce groteski, Łaźnia Włodzimierza
Majakowskiego w reżyserii Dejmka, polityczne, lecz nie propagandowe
przedstawienie zapowiadające nadchodzące zmiany. Repertuar Teatru Nowego
powoli rozszerzał się i objął również dramaty Stanisława Wyspiańskiego (Noc listopadowa, 1956 i Akropolis, 1959 – oba spektakle w reżyserii Dejmka), Moliera (Don Juan w reżyserii Bohdana Korzeniewskiego, 1955) i Nie-Boską komedię
Zygmunta Krasińskiego również w reżyserii Korzeniewskiego (1959).
Jednymi z najważniejszych w tym okresie stały się „odwilżowe” premiery w
reżyserii Dejmka – Święto Winkelrieda Jerzego Andrzejewskiego i Jerzego Zagórskiego (1956) i Ciemności kryją ziemię
Jerzego Andrzejewskiego (1957). Pod koniec swojej pierwszej dyrekcji w
Teatrze Nowym Dejmek przywrócił polskiej scenie dramat staropolski,
zrealizował tutaj Żywot Józefa Mikołaja Reja (1958) i Historyę o chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim Mikołaja z Wilkowiecka (1961), a także Barbarę Radziwiłłównę Alojzego Felińskiego (1958). Historya…
na II Kaliskich Spotkaniach Teatralnych w 1961 roku otrzymała nagrody
za najlepszy spektakl, reżyserię i muzykę Witolda Krzemińskiego oraz
nagrody dla aktorów Zofii Petri, Bogdana Baera i Stanisława Łapińskiego.
Chociaż odejście Dejmka zamknęło
okres budowania oryginalnej linii repertuarowej, to lata następne –
szczególnie dyrekcji Wojciecha Pilarskiego, Janusza Kłosińskiego czy
Jerzego Zegalskiego przyniosły wyróżniające się inscenizacje klasyki,
dramaturgii współczesnej, zarówno polskiej jak i zachodniej, co
zaowocowało licznymi nagrodami. Dla przykładu warto przypomnieć niektóre
z nich.
III Kaliskie Spotkania Teatralne – „Gazeta Poznańska” przyznała nagrodę spektaklowi Ten, który dotrzymuje słowa
Alfreda Dias Gomesa w reżyserii Józefa Grudy, ze scenografią Iwony
Zaborowskiej, z muzyką Mateusza Święcickiego (premiera 4 kwietnia 1963).
Ludwik Benoit został nagrodzony za rolę Zé-Osiołka w tym
przedstawieniu. 5 grudnia 1963 roku miała miejsce prapremiera polska Czerwonej magii
Ghelderode w reżyserii Tadeusza Minca, scenografią Henri Poulain, z
muzyką Witolda Lutosławskiego. Spektakl otrzymał główną nagrodę na IV
Kaliskich Spotkaniach Teatralnych, nagrody I stopnia – reżyser i
scenograf oraz Zygmunt Malawski za rolę Hieronimusa. Teatr wielokrotnie
był nagradzany Srebrną Łódką – Nagrodą Towarzystwa Przyjaciół Łodzi
m.in. za Sen srebrny Salomei Słowackiego w reżyserii Tadeusza Minca, Życie jest snem Calderona, w reżyserii Witolda Zatorskiego, Idiotę
wg Dostojewskiego, adaptacja i reżyseria Stanisława Brejdyganta
(premiera 30 XII 1972). Bogusław Sochnacki za rolę Rogożyna w tym
spektaklu otrzymał nagrodę Srebrnego Pierścienia, przyznaną po raz
pierwszy. Również Operetka Gombrowicza, w reżyserii Kazimierza
Dejmka, której prapremiera miała miejsce 13 kwietnia 1975 roku otrzymała
Srebrną Łódkę, a ponadto na XVI Festiwalu Polskich Sztuk Współczesnych
we Wrocławiu nagrodzeni zostali reżyser Kazimierz Dejmek, scenograf
Andrzej Majewski, autor muzyki Tomasz Kiesewetter oraz aktorzy
Mieczysław Voit, Andrzej Żarnecki i Bogusław Sochnacki.
O ile w czasie pierwszej dyrekcji
Dejmka na łódzkiej scenie przeważały sztuki z repertuaru polskiego, o
tyle w późniejszym okresie pojawiło się tutaj więcej dramaturgii obcej. W
latach 1962-1974 interesujące przedstawienia w Teatrze Nowym pokazywał
m.in. Tadeusz Minc (wspomniana Czerwona magia, premiera 1963; Życie Galileusza Bertolta Brechta, 1965 itd.), Witold Zatorski (Rewizor Mikołaja Gogola, 1968; Życie jest snem Calderona, 1969; Czekając na Godota Samuela Becketta, 1973; Kubuś fatalista wg Denisa Diderota, 1974) i Stanisław Brejdygant (inscenizacje Fiodora Dostojewskiego: Wieczny małżonek, 1964; Idiota, 1971).
W drugiej połowie lat 60., w czasie
dyrekcji Janusza Kłosińkiego, w teatrze królował repertuar popularny.
Często wystawiano Fredrę (m.in. Pan Geldhab w reżyserii Stanisława Łapińskiego, 1964; Damy i huzary
w reżyserii Witolda Zatorskiego, 1967). W pierwszej połowie lat 70., w
czasie kiedy scenę prowadził Jerzy Zegalski, w repertuarze pojawiło się
wiele sztuk współczesnych, prapremiery dramatów polskich i obcych. Do
ważnych premier tamtego okresu należały m.in. Sprawa Dantona Stanisławy Przybyszewskiej (1971), Wygnańcy Jamesa Joyce'a (1972), Proces o Andersonville Saula Levitta (1974), a także Ameryka Franza Kafki w reżyserii Zygmunta Hübnera (1971).
Okres drugiej dyrekcji Kazimierza
Dejmka był powrotem na łódzką scenę dramaturgii polskiej i problematyki
moralnej i politycznej. I to właśnie inscenizacje Dejmka zaświadczały,
podobnie jak i w czasie pierwszej dyrekcji, o charakterze teatru.
Zrealizował tutaj m.in.: widowisko Dialogus de passione albo żałosna tragedia o męce Chrystusa – pierwszą na polskiej scenie prezentację XV, XVI i XVII-wiecznych tekstów o męce Chrystusa (1975) i spektakl muzyczny Cień Wojciecha
Młynarskiego wg Eugeniusza Szwarca (1977). Wystawiał także polski
dramat współczesny, reżyserował dramaty Sławomira Mrożka – Garbusa (1975) i Vatzlava (1979), dał głośną polską prapremierę Operetki Witolda Gombrowicza (1975). Przygotował również dramat polityczny Wielki Fryderyk
Adolfa Nowaczyńskiego (1977). W tym czasie w Teatrze Nowym reżyserowali
także, m.in.: Bohdan Korzeniewski, Maria Straszewska, Wojciech Pilarski
i Marian Stanisławski.
Garbus został uhonorowany na XVII Festiwalu Polskich Sztuk Współczesnych: nagrodę za reżyserię Garbusa
otrzymał Dejmek, a za rolę Barona Mieczysław Voit. Oprócz tego Andrzej
May, którego został nagrodzony Srebrnym Pierścieniem w 1976 roku za rolę
Onka.
Ważnym wydarzeniem tamtego okresu była prapremiera polska Zwłoki Friedricha Dürrenmatta w reżyserii Kazimierza Dejmka – 9 kwietnia 1978 roku. Obsypane licznymi nagrodami były Uciechy staropolskie w opracowaniu i reżyserii Dejmka, z dekoracjami Jana Polewki i wybitnymi rolami Ludwika Benoit, Bogdana Baera, Jerzego Chojnowskiego i Ryszarda Dembińskiego. W 1982 roku na XXII Kaliskich Spotkaniach Teatralnych nagrodę indywidualną otrzymała Mirosława Marcheluk za rolę Izabeli w przedstawieniu Miarka za miarkę Szekspira. W 1987 roku Ludwik Benoit obchodził jubileusz 40-lecia pracy scenicznej grając Harpagona w Skąpcu Moliera. Rola ta została nagrodzona na XXVII Kaliskich Spotkaniach Teatralnych.
W 1980 roku dyrekcję Teatru Nowego w
Łodzi objął ponownie Wojciech Pilarski, a w 1987 roku nowym dyrektorem
łódzkiej sceny został reżyser Jerzy Hutek. Ważnym przedstawieniem był
wówczas Teatr czasów Nerona i Seneki Edwarda Radzińskiego w reżyserii Krzysztofa Rościszewskiego (1987), który zrealizował tutaj jeszcze w 1990 roku Emigrantów Sławomira Mrożka. Powodzeniem cieszyła się angielska farsa Czego nie widać Michaela Frayna w reżyserii dyrektora (1987). Grano również polski dramat współczesny – Próby wg Tadeusza Siejaka w reżyserii Jerzego Hutka (1987) i Bonjour Marcel D. Jerzego Sitarza w reżyserii Lucyny Mielczarek (1988).
Teatr był zamknięty i poddany
przebudowie oraz modernizacji w czerwcu 1993 roku. Działalność
artystyczną Dużej Sali zainaugurowano 10 października 1998 roku premierą
Fausta Johanna Wolfganaga Goethego (1998) w reżyserii
Zdzisława Jaskuły, który do 1999 roku był dyrektorem łódzkiej sceny. Od
września 1999 roku do stycznia 2002 kierownictwo artystyczne sprawował
Mikołaj Grabowski. W związku z jubileuszem 50-lecia Teatru Nowego w
Łodzi wyreżyserował sztukę Prorok Ilja Tadeusza Słobodzianka,
której prapremiera odbyła się 12 listopada 1999 roku. Spektakl otrzymał
Grand Prix konkursu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego na
wystawienie polskiej sztuki współczesnej i Grabowski nagrodę za
reżyserię na I Festiwalu Dramaturgii Współczesnej Zabrze 2001.
W
marcu 2001 roku została otwarta po remoncie Mała Sala, bez stałego
podziału na scenę i widownię, co umożliwia dowolną aranżację przestrzeni
stosownie do artystycznej wizji realizatorów konkretnego
przedstawienia. W zależności od niej widownia może być przeznaczona na
120 do 150 osób. Wystawiona na tej scenie prapremiera Beztlenowców
Ingmara Villqista w reżyserii Łukasza Kosa otrzymała nagrodę
publiczności na V Ogólnopolskim Festiwalu Sztuki Reżyserskiej
Interpretacje 2002 w Katowicach, a reżyser „sakiewkę” od jurora – Jana
Englerta. Nagrodą Złotego Yoricka za najlepszą inscenizację dzieł
dramatycznych Williama Shakespeare΄a wyróżniono w maju 2001 roku Króla Leara w reżyserii Mikołaja Grabowskiego. Sezon 2001/2002 rozpoczęto prapremierą Snu pluskwy Słobodzianka w reżyserii Kazimierza Dejmka. Za realizację tego przedstawienia, a także Beztlenowców, teatr uhonorowano nagrodą Srebrnej Łódki.
Pozostałymi wartymi zapamiętania premierami z tamtego okresu były: Kurka wodna Witkacego w reżyserii Łukasza Kosa, Kadisz Grigorija Gorina (reż. Remigiusz Brzyk), Głód Knuta Hamsuna (reż. Paweł Miśkiewicz) oraz Król Lear Shakespeare,a wyreżyserowany przez Mikołaja Grabowskiego.
Od 1 września 2002 stanowisko dyrektora Teatru Nowego objął po raz trzeci Kazimierz Dejmek. Hamlet
Shakespeare΄a miał zainaugurować powrót do macierzystego teatru,
niestety z powodu śmierci Kazimierza Dejmka spektakl do premiery
doprowadził Maciej Prus.
Od lipca 2003 do lutego 2005 roku
dyrektorem artystycznym teatru był Grzegorz Królikiewicz.
Najważniejszymi spektaklami Teatru Nowego z tego okresu są: Mistrz i Małgorzata Michaiła Bułhakowa w reżyserii Andrzeja Marii Marczewskiego (premiera 14 listopada 2003 roku), farsa Mayday Ray Cooneya, wyreżyserowana przez Ryszarda M. Nyczkę (premiera 24 stycznia 2004) oraz Chłopcy Stanisława Grochowiaka, w reżyserii Marka Pasiecznego (8 lutego 2004). Mirosława Marcheluk za rolę Siostry Przełożonej w Chłopcach i Gertrudy w Hamlecie Shakespeare΄a została uhonorowana w 2004 roku Nagrodą Prezydenta z okazji Międzynarodowego Dnia Teatru.
Od lutego 2005 funkcję dyrektora artystycznego pełnił Jerzy Zelnik. Za jego kadencji przedstawienie Komedii omyłek
Shakespeare΄a w reżyserii Macieja Prusa otrzymało Złotego Yoricka za
najlepszą inscenizację dzieł dramatycznych Williama Szekspira w sezonie
2004/2005, główną nagrodę przyznawaną przez Zarząd Fundacji Theatrum
Gedanense.
Podczas XXIII Festiwalu Szkół
Teatralnych w Łodzi, Jerzy Zelnik zaproponował absolwentom PWSFTviT
specjalną nagrodę – zatrudnienie ich na sezon 2005/2006 w Teatrze Nowym.
W ten sposób powołano Scenę Młodych, w ramach której powstały spektakle
Bliżej Patricka Marbera, w reżyserii Karoliny Szymczyk i Choroba młodości Ferdinanda Brucknera, w reżyserii Ireneusza Janiszewskiego oraz autorskie przedstawienie Michała Walczaka Kac.
W 2005 roku Teatr Nowy zorganizował
pierwszą edycję Spotkań Teatrów Miast Partnerskich. Ideą założycielską
Spotkań była prezentacja łodzianom najciekawszych dokonań teatralnych,
które powstały w europejskich miastach partnerskich Łodzi. Podczas I
edycji swoje najlepsze spektakle przedstawiły teatry z Chemnitz, Lyonu,
Szegedu, Stuttgartu i Tel Avivu oraz – jako gospodarz i organizator –
Teatr Nowy. W Spotkaniach wzięło udział około 150 artystów. Spektakle
zostały zaprezentowane na Dużej i Małej sali Teatru Nowego w Łodzi.
Znaczącym wydarzeniem w programie spotkań była sesja teatrologiczna pt.:
Hanoch Levin – izraelski poeta sceny na wojnie, zorganizowana wspólnie z
Instytutem Dramatu Izraelskiego z Tel Avivu i Katedrą Dramatu i Teatru
Uniwersytetu Łódzkiego.
W październiku 2007 roku uchwałą Rady Miejskiej w Łodzi Teatrowi Nowemu zostało nadane imię Kazimierza Dejmka.
Zbigniew Brzoza zapoczątkował swoją dyrekcję 14 listopada 2008 roku premierą Brygady szlifierza Karhana
Vaška Kaňi w reżyserii Remigiusza Brzyka. Spektakl jest odwołaniem do
polskiej prapremiery inaugurującej istnienie Teatru nowego a zarazem
polemiką zarówno z politycznym jak i artystycznym dorobkiem tamtej
epoki. Tygodnik „Polityka” nadał Brygadzie… Remigiusza Brzyka tytuł Wydarzenia Roku 2008. W tym samym roku dziennikarze uznali Brygadę…
za najlepsze przedstawienie sezonu 2008/2009 na łódzkich scenach i
przyznali Złotą Maskę, a kreację sceniczną Wojciecha Błacha za rolę
aktorską. Brygada… została również nagrodzona na I Międzynarodowym Festiwalu Teatrów PostSoc – Nowa Huta 2009.
W
sierpniu 2009 roku Zbigniew Brzoza został odwołany z funkcji dyrektora
artystycznego Teatru Nowego im. K. Dejmka w Łodzi, obowiązki dyrektora
artystycznego teatru przejęła Mirosława Marcheluk. Sezon 2009/2010
rozpoczęty został premierą Na dnie w reżyserii Ireneusza
Janiszewskiego. Wystawienie dramatu Maksyma Gorkiego 21 listopada 2009,
retrospektywna wystawa fotograficzna oraz sympozjum środowiskowe
Doktryna Kazimierza Dejmka uświetniły obchody 60-lecia Teatru Nowego.
W 2010 roku dyrekcję Teatru Nowego
po raz drugi objął Zdzisław Jaskuła. Za jego dyrekcji teatr powrócił do
swoich korzeni. Należy to rozumieć w ten sposób, iż ponownie stał się
zaangażowanym społecznie i światopoglądowo teatrem współczesnym.
Wyraźnym tego znakiem była premiera sztuki Dario Fo, Kto nie ma, nie płaci w reżyserii Piotra Bikonta (09.04.2011), a później realizacja Świętej Joanny szlachtuzów
Brechta w reżyserii Jarosława Tumidajskiego (30.09.2011). Różnica
pomiędzy pierwszymi scenicznymi dokonaniami Grupy Młodych Aktorów, a
dyrekcją Zdzisława Jaskuły polegała na tym, iż Jaskuła nie walczył o
uformowanie nowego zideologizowanego człowieka, a o uwrażliwienie
człowieka prawdziwego, takiego jakim on w swej istocie jest. Dlatego
też, pomimo swoich liberalno-lewicowych poglądów, Jaskuła nie zamierzał
agitować, ale za to skupił się na zaprezentowaniu spójnej wizji
estetycznej, do budowy której zaprosił zarówno reżyserów, z którymi już
współpracował w Teatrze Studyjnym i za swej pierwszej dyrekcji w Teatrze
Nowym – np. Piotr Bikont – jak i reżyserów zaliczanych wprawdzie do
młodego pokolenia, ale dojrzałych już dorobkiem i doświadczeniem – np.
Brzyk, Zadara, Man, Liber – a także młodych twórców sceny, będących
jeszcze „na dorobku” – Kmiecik, Wdowik, Kaczmarek. Trudno w kilku
zdaniach scharakteryzować specyfikę owej estetycznej wizji, ale z całą
pewnością wpływały na nią dokonania współczesnego teatru, tak polskiego
jak i europejskiego, a w warstwie światopoglądowej – problematyka
ubóstwa, ekonomicznego wykluczenia oraz społecznej anomii. Tematy te
powracały we wszystkich praktycznie spektaklach realizowanych za
dyrekcji Jaskuły. Nawet w tych, które, zdawałoby się, o całkiem innych
sprawach, jak np. Kobro Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk w
reżyserii Iwony Siekierzyńskiej. Innym istotnym wątkiem tematycznym
drugiej dyrekcji Jaskuły była próba rekonstrukcji łódzkiego lokalnego
kolorytu i zrozumienia kulturowej istoty Łodzi.
Podobnie było z Hotelem Savoy,
teatralną instalacją stworzoną przez Michała Zadarę na podstawie
powieści Józefa Rotha, w której, na terenie działającego do dziś Hotelu
Savoy w Łodzi odbywały się symultanicznie sceny z życia ludzi, którzy
próbują, po zakończeniu I wojny światowej, odbudować swoje życie,
odnaleźć domy, powrócić do ojczyzn, których albo nie ma już na mapie,
albo właśnie dopiero co powstały. Spektakl ten został uhonorowany
nagrodą Energia Kultury w 2012 roku.
Inną ważną premierą sezonu 2012/2013 była Antygona w reżyserii Marcina Libera, uhonorowana Złotą Maską za najlepsze przedstawienie sezonu.
W sezonie 2013/2014 największym (choćby i obsadowo) był Bal w Operze wyreżyserowany przez Darię Anfelli i Lecha Raczaka na podstawie poematu Juliana Tuwima.
Pozostałymi spektaklami, które pozostają w pamięci po dyrekcji Zdzisława Jaskuły, to wspomniana tu już, a obsypana nagrodami Kobro w reżyserii Iwony Siekierzyńskej, Ziemia Obiecana, wyreżyserowana na podstawie adaptacji powieści Władysława Reymonta przez Remigiusza Brzyka, oraz Dogville Larsa von Triera w reżyserii Marcina Libera.
Zdzisław Jaskuła zmarł po wielomiesięcznej chorobie 24 października 2015 roku. Obecną dyrekcję Teatru im. Kazimierza Dejmka w łodzi stanowią: Krzysztof Dudek – dyrektor naczelny teatru oraz Andrzej Bart – dyrektor artystyczny.